Περί του πόσα φύλα υπάρχουν.
Ορίστε μια ριζοσπαστική άποψη για το φύλο: τα σώματα δεν είναι ούτε αρσενικά ούτε θηλυκά. Θηλυκοί ή αρσενικοί είναι μόνο οι γαμέτες που παράγουν αυτά τα σώματα, τα ωάρια ή τα σπερματοζωάρια, το αυγό και το σπέρμα.
Τα σώματα των πλασμάτων που παράγουν αυτούς τους γαμέτες είναι προσαρμοσμένα στην παραγωγή τους, επειδή αυτή η παραγωγή είναι μια από τις κύριες λειτουργίες τους. Αυτή η προσαρμογή είναι αυτό που λέμε φαινότυπος, εκείνο που ξεχωρίζει τα σώματα που παράγουν το ένα είδος γαμετών από εκείνα που παράγουν το άλλο. Αυτό είναι που αναγνωρίζουμε -οι άνθρωποι- ως βιολογικό φύλο, ως αρσενικό και θηλυκό, γιατί βέβαια δεν μπορούμε να διακρίνουμε κατ' ευθείαν τους ίδιους τους γαμέτες.
Οι συμπεριφορές που υιοθετούν τα σώματα των πλασμάτων που παράγουν αυτούς τους γαμέτες έχουν επίσης εξελιχτεί σύμφωνα με τις ανάγκες της παραγωγής τους- και βέβαια της ανταλλαγής τους. Σε όλα τα είδη που αναπαράγονται σεξουαλικά, τα πλάσματα που παράγουν το ένα είδος γαμετών υιοθετούν κάποιες συμπεριφορές που επιδιώκουν να εξασφαλίσουν την επιτυχή αναπαραγωγή τους, ανάλογα με το είδος γαμετών που παράγουν. Αυτά λέει η θεωρία των παιγνίων: οτι οι συμπεριφορές που έχουν σχέση με την αναπαραγωγή υπαγορεύονται από τις ανάγκες της αναπαραγωγής. Όχι από κάποια μεταφυσική ουσία που καθορίζει τη φύση τους, ούτε από κάποιο σχέδιο μιας υπερφυσικής οντότητας. Οι συμπεριφορές των αρσενικών είναι στρατηγικές μεγιστοποίησης των πιθανοτήτων τους να αναπαραχτούν και τίποτα άλλο. Οι συμπεριφορές των θηλυκών, αντίστοιχα. Αρσενικά και θηλυκά έχουν διαφορετικές συμπεριφορές επειδή παράγουν διαφορετικούς γαμέτες σε διαφορετικά σώματα.
Αυτές οι συμπεριφορές είναι αυτό που λέμε αρρενωπότητα και θηλυκότητα, δηλαδή κοινωνικό φύλο. Σημειώνω οτι κοινωνικό φύλο δεν έχουν μόνο τα ανθρώπινα όντα, έτσι ας πούμε οι κοινωνίες των υαινών και των λιονταριών είναι οργανωμένες ανάλογα με το φύλο των μελών τους- αυτές των λιονταριών είναι πατριαρχικές, εκείνες των υαινών μητριαρχικές (στην περίπτωση των υαινών, είναι ενδιαφέρον οτι τα σώματά τους είναι ελάχιστα σεξουαλικά διμορφικά, ακόμη και στο σχήμα των γεννητικών τους οργάνων. Ψάχτε το μόνοι σας για να μην ξεφεύγουμε).
Αν έχω δίκιο μ' όλα αυτά, το συμπέρασμα είναι οτι ο λόγος που στις κοινωνίες ανθρώπων και ζώων, παρατηρούμε γενικά δύο κατηγορίες έμφυλων συμπεριφορών, αρρενωπότητα και θηλυκότητα, δύο κοινωνικά φύλα, άντρα και γυναίκα, είναι ακριβώς οτι υπάρχουνε μόνο δύο ειδών γαμέτες, αρσενικοί και θηλυκοί. Και οτι οι κοινωνίες χτίζονται γύρω από τη βιολογία των μελών τους. Φυσικά υπάρχουνε και σώματα που μπορούν να παράγουν γαμέτες και των δύο φύλων, σώματα ερμαφρόδιτα και είδη ερμαφρόδιτα. Επίσης υπάρχουνε σώματα που ανήκουνε σε είδη που δεν είναι ερμαφρόδιτα, που όμως έχουνε τα φυσικά χαρακτηριστικά και των δύο φύλων. Για παράδειγμα, στα ανθρώπινα όντα, κάποιοι άνθρωποι έχουνε (από γέννησης ή από επέμβασης) αυτό που λέμε δευτερεύοντα σεξουαλικά χαρακτηριστικά και των δύο φύλων (στην πράξη, πρωτεύοντα σεξουαλικά χαρακτηριστικά, δηλαδή γεννητικά όργανα, και των δύο φύλων δεν υπάρχουνε σε ανθρώπινα όντα).
Αυτό όμως δεν σημαίνει οτι υπάρχουνε τρία, πέντε, πενήντα, έξι δισεκατομύρια διαφορετικά φύλα. Ο ερμαφροδιτισμός δεν είναι ένα τρίτο φύλο- είναι η συνύπαρξη των δύο στο ίδιο σώμα. Αφού το μόνο που έχει φύλο είναι οι γαμέτες, και οι γαμέτες έχουμε μόνο δύο φύλα, τα φύλα είναι μόνο δύο, αυτά που μπορούν να έχουν οι γαμέτες. Τα δε φύλα των σωμάτων (δηλαδή ο φαινότυπός τους) και των ατόμων (δηλαδή οι συμπεριφορές τους) είναι πάλι μόνο δύο επειδή δεν χρειάζονται άλλα. Αναμιγνύονται σε διαφορετικές ποσότητες αλλά παραμένουν δύο και μόνο δύο. Επιμένω σ' αυτό γιατί μέχρι τώρα, ακόμη και στις πιο ακραίες ανδρόγυνες προσωπικότητες εγώ τουλάχιστον δεν έχω καταφέρει να δω στοιχεία που δεν υπάρχουν είτε στο ένα είτε στο άλλο παραδοσιακό φύλο. Το όνομα "ανδρόγυνο" άλλωστε είναι ενδεικτικό. Ακόμη και σε κοινωνίες που αναγνωρίζουν "τρίτο φύλο" (άλλοτε και περισσότερα), εκείνο που συμβαίνει συνήθως είναι οτι άνθρωποι με σώμα του ενός φύλου υιοθετούν συμπεριφορές του άλλου. Αν υπάρχουν κοινωνίες που ορίζουν κάποιου είδους φύλο που δεν έχει καμμία σχέση με την θέση του ατόμου στην κλίμακα Αρρενωπό - Θηλυπρεπές, εγώ δεν το γνωρίζω. Ίσως ισχύει κάτι διαφορετικό στα κοινωνικά έντομα (μέλισσες, μυρμήγκια κλπ), οπότε κάνω λάθος και θα χαρώ να με διορθώσει ο αναγνώστης (εσύ βρε).
Στις ανθρώπινες κοινωνίες όμως, σίγουρα δεν ξέρω να ισχύει κάτι τέτοιο. Γι' αυτό το λόγο, εγώ προσωπικά θεωρώ τη θέση της κουήρ θεωρίας για το φύλο, οτι "δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα", άκυρη. Και την προσπάθεια του φεμινισμού του δεύτερου κύματος (νομίζω) να αποδομήσει τα φύλα, καταδικασμένη σε αποτυχία. Γιατί, έστω, αποδομούμε τα φύλα- ποιά είναι η εναλλακτική; Τί γίνεται με το 99% των ανθρώπων που είναι ευχαριστημένοι με το δίπολο άντρας-γυναίκα και την θέση τους σ' αυτό; Τί γίνεται με την αναπαραγωγή, αν θέλουμε να συνεχίσουμε να αναπαραγόμαστε με τα υπέροχα, όμορφα, ηδονικά ανθρώπινα σώματά μας; Ποιό είναι το σχέδιο, κουήρ άνθρωποι, πρακτικοί και θεωρητικοί;
Ποιούς αφορά η κουήρ θεωρία;
18 σχόλια:
Προσωπικά, την επιχειρηματολογία του λεγόμενου queer κινήματος τη νιώθω πολλές φορές σαν την προσπάθεια του ψαριού να απελευθερωθεί από τα δίχτυα στα οποία έχει πιαστεί. Κάπως έτσι αντιλαμβάνομαι και αυτή την "αποδόμηση των φύλων".
Όπως και να γίνει, τη βιολογική πραγματικότητα του Χ και του Υ χρωμοσώματος δε μπορούμε να την παρακάμψουμε, για το ανθρώπινο είδος είναι κάτι τόσο θεμελιώδες όσο ξέρω γω τα χέρια και τα πόδια. Δηλαδή σύμφωνοι, δεν έχουν πάντα όλοι από δύο, ούτε όλοι τα χρησιμοποιούν με τον ίδιο τρόπο (κάποιοι δε μπορούν καν να τα χρησιμοποιήσουν) αλλά δε λέει κανείς "δεν είναι χέρια, δεν είναι πόδια, είναι κάτι άλλο"!
Ως geek (underachieving, but still a geek), το θέμα "φύλο" εγώ το αντιλαμβάνομαι ως εξής: έστω το "αρσενικό" και το "θηλυκό", δύο ανεξάρτητες μεταβλητές, που υπάρχουν λιγότερο ή περισσότερο σε κάθε άνθρωπο, είτε βιολογικά, είτε κοινωνικά, είτε ψυχικά. Οι συνδυασμοί είναι πολλοί, οι μεταβλητές δεν παύουν να είναι δύο.
Κάποια στιγμή, θέλω να πιστεύω ότι θα γίνουν οι κοινωνίες μας δεκτικές (και όχι ανεκτικές, ή "πιο" δεκτικές) στις διαφορετικές εκφάνσεις του αρσενικού και του θηλυκού σε κάθε άνθρωπο. Όσο υπάρχουν αυτές οι αντιλήψεις ότι "καλύτερος" είναι "ο πιο" άντρας ή "η πιο" γυναίκα, ή ότι ξέρω γω οι τρανς δεν είναι "αληθινοί" άντρες ή γυναίκες, ή ακόμα κι ότι οι γκέι είναι "λιγότερο" άντρες και γυναίκες, γενικά ρε παιδί μου όλα αυτά τα κολλήματα, καταπιέζεται αρκετός κόσμος - και όχι αναγκαστικά queer κόσμος. Ακόμα ξερω γω κι ο straight άντρας που κομπλάρει γιατί δεν είναι αρκετά "φουσκωτός" και δεν έχει αρκετά χοντρή φωνή, καταπιέζεται, είτε το αντιλαμβάνεται είτε όχι. Απέναντι σ' αυτό έρχεται το queer και σου λέει "δεν είναι αρσενικό, δεν είναι θηλυκό, είναι κάτι άλλο", σα να σου λέει δε μας χέζετε πια μας τα ΄χετε πρήξει πια με τα φύλα και τις μαλακίες. Κατανοητό ως αντίδραση, αλλά σαν οργισμένη εφηβεία. Μαζί με την ενηλικίωση επέρχεται και η αναπόφευκτη εξημέρωση.
βασικά ρε συ οι εκδόσεις γεωργιάδη (του λάος) έχουν κάτι πολύ ωραία βιβλία που συμφωνούν με αυτά που λες, να τα στείλεις για να εμπλουτίσουν την επιχειρηματολογία τους-μέχρι στιγμής έχουν φτάσει να επιχειρηματολογούν μόνο ενάντια στο δεύτερο κύμα φεμινισμού υπερ της φύσης πάντα και των γαμετών(;!)-
πρέπει να υπάρξει επιτέλους μια σοβαρή πολιτική απάντηση από σοβαρούς ετεροφυλόφιλους έλληνες σε αυτές τις καινούριες θεωρίες που υποσκάπτουν τα θεμέλια της κοινωνίας ή νομίζουν πως το κάνουν-αλλά αν δεν το κάνουν γιατί ασχολούμαστε μαζί τους;
σοβαρά τώρα ακόμα και στους μακεδονομάχους γκέι μπλόγκερς τόσο αντιδραστικό κείμενο δεν έχω διαβάσει
περαστικά!
Αιθ,
ναι, η παραδοσιακή αντίληψη για το φύλο (το ματσιλίκι, βασικά, ή η στερεοτυπική θηλυπρέπεια) περιορίζουν και καταπιέζουν κατ' αρχήν την πλειοψηφία που αισθάνεται οτι κατά τ' άλλα ταιριάζει στο δίπολο άντρας-γυναίκα. Νομίζω όμως οτι όπως συμβαίνει συνήθως με αυτά τα απόλυτα πρότυπα, ο περισσότερος κόσμος είναι λιγότερο απόλυτος στην πραγματικότητα απ' ό,τι λέει ή κι απ' ό,τι (θέλει να) πιστεύει. Νομίζω βασικά οτι και το θέμα του φύλου το βλέπουνε οι περισσότεροι σαν έναν κανόνα συμπεριφοράς που είναι αναγκασμένοι ή αναγκασμένες να τον τηρήσουνε, αλλά μόνο μέχρι εκεί που τους βολεύει. Κι αν σταματήσει να τους βολεύει απλά τον παραβαίνουνε (καλά κάνουνε, δε λέω...). Αυτό όσον αφορά τα κοινωνικά φύλα, που είναι όντως κανόνες συμπεριφοράς και δεν εξαρτώνται άμεσα από τη βιολογία. Γιατί σίγουρα είναι πολύ πιο εύκολο να παραβείς τους κανόνες συμπεριφοράς παρά να πας κόντρα στην ύλη.
Εγώ νομίζω οτι κάπου η σύγχρονη θεωρία για τα φύλα έχει ξεφύγει από τη σφαίρα του πρακτικού και ξεχνάει τί είναι δυνατόν, τί επιτρέπει η υλική πραγματικότητα. Ας πούμε επειδή μας περιορίζει η βαρύτητα, την αποδομούμε και την ορίζουμε όπως θέλουμε εμείς, οπότε πλέον δεν πέφτουμε συνέχεια προς το κέντρο της Γης, αλλά αντίθετα πετάμε στο διάστημα ελεύθερες κι ωραίες. Κάτι τέτοιο.
Προφανώς εγώ (και άλλοι κι άλλες σαν εμένα) σκοντάφτω πολύ άσχημα στο θέμα της βιολογίας και γι' αυτό δε μου φτάνει η θεωρία. Είναι αυτό για τα χρωμοσώματα που λες, που δεν παρακάμπτονται. Και με παίρνει πολύ από κάτω, γιατί ενώ θα ήθελα πολύ να μπορούσα να ξεπεράσω τη βιολογία μου, όλη αυτή η θεωρητικολογία απλά μου υπενθυμίζει οτι δεν γίνεται.
Λεζ,
Σου υπενθυμίζω οτι είμαι τρανς, γυναίκα δηλαδή με αρσενικό σώμα. Επίσης, είμαι μπάι. Δηλαδή, καμμία σχέση με τον αχυράνθρωπο που βαράς, του ετεροφυλόφιλου Έλληνα που γουστάρει Γεωργιάδη και νοιώθει να απειλείται η ταυτότητά του κλπ.
Εγώ τα θέματα του φύλου τα ζω στο πετσί μου και δεν έχω την πολυτέλεια να τα αντιμετωπίζω θεωρητικά και από αισθητικής άποψης. Δεν ξέρω αν με καταλαβαίνεις. Λέω για σπέρματα και αίματα επειδή αυτά είναι που με καίνε κι όχι επειδή προσπαθώ να βρω ποιά είναι η προοδευτική ή η αντιδραστική άποψη.
Κι άμα σου φαίνεται αστείο που μιλάω για γαμέτες... εσύ δεν έχεις να διαλέξεις ανάμεσα στο να στειρωθείς οριστικά κι αμετάκλητα και το να μείνεις για μια ζωή με το σώμα σου μισό-μισό. Δε χρειάζεται να σφαχτείς για να ζήσεις στο φύλο σου. Οπότε βασικά χέσε με γιατί είσαι εντελώς αναίσθητος σε κάποια πράγματα και νομίζεις κι οτι ξέρεις και γιατί μιλάς από πάνω.
όλα αυτά που μου υπενθυμίζεις τα έχω υπόψιν μου όμως δεν φαίνονται πουθενά στο κείμενο που έγραψες, εγώ απλά επεσήμανα τις ομοιότητες των λόγων-ο βιολογισμός έχει ξεκάθαρη προέλευση και στόχευση και αυτό σου επεσήμανα. Το να μη στειρώνεται μια τρανς γυναίκα ή ένας τρανς άντρας για να κάνει τις μεταβολές που επιθυμεί στο σώμα της/του είναι πολιτική διεκδίκηση που παίζει σε πολλές χώρες και προσκρούει σε τέτοιες ακριβώς αφηγήσεις σα τη δική σου σ'αυτό το κείμενο...αφού οι γαμέτες σου είναι τέτοιοι πως μπορείς να έχεις άλλη συμπεριφορά σου λένε ιατρικό και νομικό κατεστημένο;
η κουίρ θεωρία μεταξύ άλλων μιλάει για δικαίωμα στο φύλο ανεξαρτήτως γαμετών ή οποιασδήποτε βιολογικής αλήθειας, που ούτως ή άλλως δεν είναι τόσο σταθερή όσο κυρίαρχα λέγεται, βλ. γυναίκες που δεν μπορούν να κάνουν παιδιά, με ανύπαρκτο στήθος, ίντερσεξ άτομα, άντρας με μικρό πουλί ή μεγάλο στήθος, αυτή είναι η απάντηση στο ερωτήματα που βάζεις.
σου απάντησα όμως έτσι επειδή τα ερωτήματα που βάζεις στο τέλος τα βάζεις από προσωπική εμπάθεια και σε εγκαλώ στην ουσία να ξανασκεφτείς σε ποιο σημείο μπορεί να φτάσει μια τέτοια ακραία αρνητικότητα απέναντι σε αυτό που ξέρεις ή φαντάζεσαι ως "κούιρ" και εκφραστές του...
5 Μαΐου 2009 11:57 μ.μ.
stassa είπε...
Τί ψωνάρα είσαι 'σύ μωρή, που μού 'κοψες δέκα πόντους καυλί και καβαλήσες δέκα χιλιόμετρα καλάμι! Που θα μου πεις οτι δεν είμαστε το ίδιο- φυσικά δεν είμαστε το ίδιο, εγώ δεν έχω να χύσω από τότε που τά 'κοψες, μαλάκα.
6 Μαΐου 2009 12:58 π.μ.
stassa είπε...
πειδή έσκασες μια περιουσία σ' ένα στραβό μουνί, έλυσες τα δικά σου, και τώρα μπορείς και να κάθεσαι να κοροϊδεύεις τον κόσμο για τα δικά του;
5 Μαΐου 2009 11:57 μ.μ.
stassa είπε...
Ποιά επανάσταση απ' το Λονδίνο, ωρή γαϊδάρα στραβογαμημένη; Τέσσερα χρόνια είμαι εδώ πάνω, ξέρεις πού ήμουνα πριν; Και μη με λες εμένα μπετατζή, εσένα πήρανε φαντάρο, εσύ είσαι που απειλείς συνέχεια οτι θα πλακώσεις τον κόσμο στο ξύλο, αγλαρά, έ αγλαρά.
apo edw:
http://pisoglendis-pisoglendis.blogspot.com/2009/05/blog-post_05.html
Το queer και η ανοχή προφανώς δεν αφοράνε εσένα, εσύ τα έχεις λύσει.
"οπότε κάνω λάθος και θα χαρώ να με διορθώσει ο αναγνώστης (εσύ βρε). "
Bugis, μια κοινωνία με 5 φύλα
http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=1187995
Κάνεις λάθος. Και μιλάς εντελώς αφυψηλού, κρίμα που σε είχα και για σωστό γκικ.
ο αναγνώστης, βρε.
απαράδεκτο κείμενο :(
φαίνεται σα να χεις βρει την απόλυτη αλήθεια. την αντικειμενική και τέτοια. σε μια τέτοια συζήτηση εγώ προσωπικά δε μπορώ να πω. ε να χαίρεσαι τη βιολογία που σου λέει τι (δεν) είσαι, τι (δεν) επιθυμείς κάτι παραπάνω θα ξέρει. ειδικά ρε συ στάσσα αυτά που λες με την διαιώνηση του είδους, μια αηδία.
Λεζ,
Έχεις μπερδέψει δύο πράγματα.
Το ένα είναι η απαίτηση για στείρωση των τρανς ατόμων ως προϋπόθεση για την αναγνώριση του φύλου τους. Εγώ δε μιλάω γι' αυτό.
Το άλλο είναι οτι οι επεμβάσεις στα σώματα των τρανς ατόμων μας στειρώνουνε, είτε θέλουμε είτε δε θέλουμε (να στειρωθούμε), είτε είναι προϋπόθεση (η στείρωση) για την αναγνώριση του φύλου μας είτε όχι. Κατ' αρχήν η επέμβαση στα γεννητικά όργανα σημαίνει αφαίρεση είτε των όρχεων είτε των ωοθηκών (ό,τι έχεις τέλος πάντων). Οι ορμόνες επίσης, συνήθως σε στειρώνουνε ή τουλάχιστον (για τις τρανς γυναίκες) δεν μπορείς να παράγεις αρκετό σπέρμα για να τεκνοποιήσεις χωρίς εξοσωματική. Δεν είναι απόλυτο, γενικά, όμως αν αρχίσεις ν' αλλάζεις το σώμα σου, τη γονιμότητά σου την ξεχνάς, τελείωσε (ο Τόμας Μπήτυ κλπ είναι εξαιρέσεις).
Το βασικό βέβαια είναι οτι οι επεμβάσεις που έχουμε δεν σου δίνουνε τη γονιμότητα ενός σώματος του φύλου σου, οπότε για τα τρανς άτομα που είναι ετεροφυλόφιλα, και να διατηρούσανε τη γονιμότητά τους εξακολουθεί να είναι προβληματικό, γιατί μπορούνε να κάνουνε παιδιά μόνο με άτομα του αντίθετου βιολογικού τους φύλου, δηλαδή όχι αυτά που προτιμάνε για σύντροφους. Και τέλος πάντων, δεν μπορούμε να κάνουμε παιδιά στο φύλο μας (τρανς άντρες, για να κάνουνε παιδιά πρέπει να μείνουνε έγκυοι κλπ).
Με λίγα λόγια, όπως είπα, πρέπει να κάνουμε μια επιλογή, είτε τη γονιμότητά μας είτε το σώμα μας όπως το θέλουμε. Αλλά αν δεν έχεις την γονιμότητά σου και την επιλογή να κάνεις (ή να μην κάνεις) παιδιά κι οικογένεια κλπ, βασικά δεν μπορείς να έχεις το σώμα σου όπως το θέλεις.
Εγώ γι' αυτό μιλάω. Η βιολογία είναι πολύ καργιόλα και δεν την ξεπερνάς με πολιτικές αναλύσεις.
Το κουήρ μ' εκνευρίζει επειδή βλέπει το φύλο θεωρητικά και ακαδημαϊκά. Επειδή ασχολείται με το κοινωνικό φύλο και αγνοεί τελείως την πραγματικότητα του βιολογικού, ως ουσιοκρατία κλπ. Εγώ, προσωπικά, χέστηκα αν μπορώ να επαναορίσω το φύλο μου όπως θέλω και να βαφτίσω το πέος μου αιδοίο κλπ. Αυτά μου περισσεύουνε. Το πρόβλημά μου είναι η φύση του σώματός μου, οι λειτουργίες του, η μορφή του κλπ κλπ. Αυτά δεν αλλάζουνε με απλούς ορισμούς και θεωρητικές τοποθετήσεις.
Ανώνυμε,
Γιατί ξεκόβεις μόνο τα δικά μου σχόλια από αυτό το νήμα; Αυτά είναι που έλεγε η Στέλλα τότε:
Αιντε που μου κανεις επανασταση απο τα λονδινα,με "δανεικες πορδες δεν βαφονται αυγα"
που θα δωσω αναφορα σε μια λουγκρα με φουστανια!
αναφορα θα δωσω στα παιδια που κοπιαζουν καθημερινα στις πιατσες,που ταλαιπωρουνται οχι στον μπετατζη,γκεγκε?
stassa η μαλλον στασσε εγω τουλαχιστο ηξερα τι ηθελα .εσυ εισαι ενας αντρας που θελει να πηδαει γκομενες ντυμενος γυναικα,ψυχακια
εσεις που δεν λυσατε τα προσωπικα σας δραματα(τερατα της φυσης) και θελετε να λυσετε τα προβληματα των αλλων
αιντε πανε τραβα καμια μυτια κι εκει που σε περνει αυτα εχω τοσα για να κανω 100 μουνια φτωχομπινε πανκιο.ουστ!
Γνωριζοντας ολα αυτα ανικανε ουρακοτανγκε εγω στηριξα την επιλογη μου .Εσυ εισαι ενας αντρας που θελει να φοραει φουστανια οταν ειναι με μια γυναικα. Τα υστερα του κοσμου δηλαδη! ουτε καν γκει δεν εισαι οχι τρανς. Ενας κομπλεξικος αντρας με ιδιαιτερα γουστα στο σεξ.
Δεν τα πετας λεω εγω τα φουστανια να βαλεις κανα ρεβερ και κανα πουκαμισο δυο μετρα παλικαρος! να κανεις και τπτ παιδακια κι ασε τα τρανς για εκεινες που εχουν κοτσια αιντε καλε μου!!
κλπ κλπ. Αυτό βέβαια ήταν στα πλαίσια του πατροπαράδοτου καλλιαρντέματος μεταξύ τρανς. Με τη Στέλλα φυσικά δεν τρέχει καμμία αντιπάθεια, ούτε πρόκειται να τρέξει ποτέ. Αυτά τα λέμε για να γελάμε.
Εσύ τώρα, που τα θυμήθηκες αυτά, θεώρησες οτι συνεισφέρουνε στη συζήτηση; Συγκεκριμμένα ήθελες μήπως να πεις οτι σ' εκείνο το νήμα, εγώ υποστήριζα την ουσιοκρατική, πατριαρχική, ετεροκανονική, αντι-κουήρ αντιδραστικιά άποψη που θέλει τις γυναίκες να έχουνε μουνί και τους άντρες πούτσο και καμμία παρέκκλιση από την ετεροφυλοφιλία, κλπ κλπ; Για ν' ακουσω;
Θα έλεγα, αν απλά θες να καλλιαρντέψεις, κάντο σε κάνα άλλο ποστ γιατί σ' αυτό ήθελα να κάνω κουβέντα κι όχι ξεκατίνιασμα.
Άλλε (;) ανώνυμε / άλλη ανώνυμη:
Τους Βugis τους ξέρω, ευχαριστώ. Από το λινκ σου:
«Πέρα από τα σώματα, οι Bugis αναγνωρίζουν και πέντε ψυχολογικά φύλα (gender): τη γυναίκα, τον άντρα, τα γυνοαρσενικά (calabai, καλαμπάι: άνθρωποι που σωματικά είναι αρσενικοί και ψυχολογικά είναι γυναίκες), τα αντροθηλυκά (calalai, καλαλάι: άνθρωποι που σωματικά είναι θηλυκοί και ψυχολογικά είναι άντρες), και τα μεταφυλικά άτομα (bissu, μπισού, metagender) που έχουν ψυχολογικό φύλο που συνδυάζει τις προηγούμενες καταστάσεις και συχνά έχουν intersex ("ερμαφρόδιτο") σώμα.»
Δηλαδή και πάλι μιλάμε για πέντε συνδυασμούς της αρρενωπότητας με τη θηλυκότητα. Όπως είπα, δεν ξέρω καμμία κοινωνία που να ορίζει τα φύλα χωρίς να καταφεύγει στον άξονα άντρας- γυναίκα.
Δεν μιλάω αφ' υψηλού. Ως τρανς άτομο μιλάω. Το "αφ' υψηλού" σ' αυτήν την περίπτωση είναι απλά πικρό αστείο.
Θέλω να καταλάβω. Αν η κουήρ θεωρία δεν καλύπτει εμένα -μια γυναίκα με αρσενικό σώμα- ποιόν ακριβώς υποτίθεται οτι καλύπτει και σε τί ωφελεί; Όταν μάλιστα δεν έχω το δικαίωμα να αρθρώσω αντίλογο χωρίς να χαρακτηριστώ φασίστρω κι αντιδραστικιά. Μπορεί κανείς να μου το απαντήσει αυτό χωρίς αντανακλαστικά βρισίδια; Αν ναι, πολύ θα χαρώ, αν όχι, τί να γίνει.
Σε γενικές γραμμές πάντως, όταν η θεωρία δεν συμβαδίζει με την πράξη, δεν φταίει η πράξη, φταίει η θεωρία.
Καλα ρε spinach, πού το είδες οτι χαίρομαι με τη βιολογία; Μάλλον δεν το έπιασες το υπονοούμενο, καθόλου ευχαριστημένη δεν είμαι με τη βιολογία. Απλά δεν βλέπω πως θα με βοηθήσει να την ξεπεράσω η πολιτική και η θεωρία. Το βλέπεις εσύ; Γιατί εγώ βλέπω απλά αυτό που κάνανε οι καλόγεροι λέει, που βαφτίζανε το κρέας ψάρι για να φάνε νηστίσιμα. Η θεωρία απλά βαφτίζει το σώμα μου θηλυκό... αλλά δεν μπορώ να κάνω αυτά που θέλω με το σώμα που έχω κι ό,τι επαναπροσδιορισμό να του κάνω, χειρουργικό, ορμονικό, κοινωνικό, νομικό, αυτό δεν αλλάζει.
Γιατί είναι αηδία η διαιών... εγώ δε μίλησα για διαιώνιση του είδους, ωρέ. Γιατί έχετε τέτοια μανία να επιτίθεστε σε αχυράνθρωπους; Εγώ μίλησα για αναπαραγωγή, δε σου είπα θα καταλυθεί το πολίτευμα και θα πέσει το σύστημα αν δεν κάνουμε παιδιά. Σου είπα ΕΓΩ θέλω να κάνω παιδιά, σαν γυναίκα, θέλω να γεννήσω και δεν γίνεται, με καταλαβαίνεις; Ούτε με εκατό εγχειρήσεις ούτε με χίλιες αναλύσεις. Και σ' αυτό το πλαίσιο, οι παπαρδέλες των θεωρητικών μου τη σπάνε, γιατί δεν καταλαβαίνουνε τίποτα, γρυ, κατάλαβες; Αυτά.
Απαράδεκτος είναι ο τρόπος που δεν διαβάζετε και παρ' όλ' αυτά σχολιάζετε. Άστο ρε παιδί μου, αν βαριέσαι, ξέχνα το. Αλλά μη μου απαντάς σ' αυτά που δε λέω...
είπες τα credentials σου, εσύ είσαι τρανς, είσαι η μόνη που ξέρεις. τί σκας μωρέ τί λένε οι υπόλοιπες; άστο.
ο ανώνυμος από πάνω.
Με βλέπεις να μην έχω όρεξη για διάλογο;
Εγώ εσένα βλέπω να θες απλά να με βγάλεις αδιάλλακτη.
Στάσσα θα σε μαλώσω: τι είναι αυτά τα "γεννήθηκα σε αρσενικό σώμα"; Ως γνωστόν, αρσενικό είναι το σώμα που ανήκει στους ανθρώπους αρσενικού φύλου και θηλυκό εκείνο που ανήκει στους ανθρώπους θηλυκού φύλου. Άρα γεννήθηκες σε θηλυκό σώμα. Άρα ουδέν πρόβλημα.
Τώρα αν δε σε καλύπτει αυτή η απάντηση και λες "ναι εντάξει αυτά τα περί κοινωνικού φύλου, αλλά γαμώ την τύχη μου εγώ γιατί να πρέπει να περάσω από σαράντα κύματα για να κάνω το σώμα μου όπως θα το ήθελα να είναι και ακόμα και τότε να μη μπορώ να νιώθω πλήρης;", εκτός που θα σε πω βιολογίστρια και αντιδραστικιά του κερατά, θα σου πω το γνωστό κλισέ: η ζωή δεν είναι δίκαιη. Και στο κάτω κάτω ρε συ Στάσσα, πόσοι και πόσοι μη τρανς άνθρωποι έχουν παρόμοια θέματα σε σχέση με την τεκνοποίηση. Απλά, εκεί που ξέρεις ότι δε γίνεται, το παίρνεις απόφαση. Τα υπόλοιπα τα αλλάζεις.
Όσο για το queer, όπως η κάθε ιδεολογία ή θεωρία, κάποιους ανθρώπους τους καλύπτει πλήρως, κάποιους εν μέρει και κάποιους καθόλου. Για να υπάρχει, σημαίνει ότι σίγουρα κάποιοι το ασπάζονται πλήρως και σίγουρα για κάποιους δρα πολύ απελευθερωτικά. Fine by me, άλλωστε σε αρκετά σημεία με καλύπτει και εμένα.
Μια σημείωση μόνο: κάθε θεωρία, κάθε ιδεολογία, όσο απελευθερωτική και όσο προοδευτική κι αν είναι, μπορεί να καταντήσει ένας φονταμενταλισμός στα στόματα όσων ανταποκρίνονται αφοριστικά στην όποια "αντίρρηση" ή "παρέκκλιση".
Στάσσα θα σε μαλώσω: τι είναι αυτά τα "γεννήθηκα σε αρσενικό σώμα"; Ως γνωστόν, αρσενικό είναι το σώμα που ανήκει στους ανθρώπους αρσενικού φύλου και θηλυκό εκείνο που ανήκει στους ανθρώπους θηλυκού φύλου. Άρα γεννήθηκες σε θηλυκό σώμα. Άρα ουδέν πρόβλημα.
Δε συμφωνώ. Φαίνεται να θεωρείς δεδομένο οτι το φύλο του σώματος και η ταυτότητα του ατόμου είναι το ίδιο πράγμα- οπότε αν αλλάξει το ένα αλλάζει το άλλο.
Αυτή όμως είναι κι η παραδοσιακή αντίληψη για το φύλο, οτι το σώμα ορίζει την ταυτότητα, απλά ανεστραμμένη. Και γιατί στέκει η μία άποψη και όχι η άλλη; Αν η ταυτότητα του φύλου σου ορίζει το σώμα σου, γιατί δεν ορίζει το σώμα σου την ταυτότητα; Με λίγα λόγια- γιατί είναι η ψυχολογία πιο δυνατή από τη βιολογία κι όχι ανάποδα;
Έπειτα, τί γίνενται με τους ανθρώπους που αποφασίζουν να ορίζουν τον εαυτό τους έτσι ακριβώς, ως γυναίκες με αρσενικά σώματα, ή ως άντρες με θηλυκά; Ένα παράδειγμα έιναι οι calalai και οι calabai των Bugis που λέω και στο από πάνω ποστ- έτσι αισθάνονται για το σώμα τους και την ταυτότητά τους κι έτσι εκφράζονται.
Τέλος, τί γίνεται με τους ανθρώπους που ζούνε την ζωή τους με το σώμα και την ταυτότητα του ενός φύλου και σε κάποια στιγμή αποφασίζουνε να αλλάξουνε το ένα, το άλλο ή και τα δύο; Αν έχεις γεννηθεί με θηλυκό σώμα και αισθάνεσαι γυναίκα και κάποια στιγμή αποφασίσεις να ζήσεις σαν άντρας- γυρνάει πίσω ο χρόνος και το σώμα σου αλλάζει φύλο τη στιγμή της γέννησής σου;
Νομίζω πως αυτή η άποψη οτι το φύλο του σώματος και η ταυτότητα πάνε μαζί κι οτι όταν αλλάξει το ένα αλλάζει και το άλλο, απλά δυσκολεύει τα πράγματα και μας περιορίζει.
Μμμμ, μάλλον δεν κατάλαβες ότι ούτε εγώ συμφωνούσα ακριβώς με αυτό μου quotαρες όμως! Είπα να κάνω λίγο "queer teasing" και μου το πήρες σοβαρά. :p
Σοβαρά τώρα, δε μπορώ να πω ότι ξέρω βιωματικά το πώς μεταβάλλεται το φύλο ενός ανθρώπου (και εννοώ το φύλο με το οποίο ο ίδιος αυτοπροσδιορίζεται) σε σχέση με το σώμα του, σε συνάρτηση με το χρόνο κτλ. Μου φαίνεται ωστόσο λογική η θεώρηση του φύλου, και του βιολογικού και του κοινωνικού, ως ενός πράγματος δυναμικού και μεταβλητού, για έναν πολύ απλό λόγο: τα περισσότερα πάνω μας είναι δυναμικά και μεταβαλλόμενα. Όλη η πορεία της ανθρώπινης ζωής είναι μια πορεία αλλαγής, πνευματικής και σωματικής. Τώρα, το ποιος κυριαρχεί στην αλληλεπίδραση μυαλού και σώματος (αν υποθέσουμε εξαρχής ότι το μυαλό είναι κάτι διαφορετικό από απλώς ένα μέρος του σώματος...), όχι στο θέμα του φύλου μόνο, γενικά, είναι ερώτημα αντίστοιχο του αν έκανε η κότα το αυγό ή το αυγό την κότα. Προφανώς και δεν έχω την απάντηση.
Να σου πω, πέρα από την όποια ακαδημαϊκή κουβέντα γύρω από το θέμα, εμένα με καλύπτει το πώς αυτοπροσδιορίζεται κανείς. Γυναίκα σε αντρικό σώμα; Άντρας σε γυναικείο; Trans, intersex, whatever. Όλα μου κάνουν. Και τελικά, ο χαρακτηρισμός που επιλέγει κανείς για τον εαυτό του, για ένα θέμα τόσο προσωπικό, ίσως είναι ο μόνος έγκυρος τρόπος ορισμός του φύλου. Γι' αυτό δε με πολυκαίει να συζητάω αυτό το "τι είναι άντρας","τι είναι γυναίκα","τι είναι φύλο" κτλ. Η πρακτική πλευρά του όλου θέματος μου φαίνεται πιο μείζονος σημασίας.
Α, ΟΚ, είπα κι εγώ... :)
Το σκέφτηκα οτι μπορεί να κάνεις πλάκα. Απλά, επειδή τα έχω ακούσει τελείως στα σοβαρά αυτά τα πράγματα και μάλιστα έχει γίνει και σχετικός τσακωμός, είπα να το απαντήσω στα σοβαρά, μη σε προσβάλλω.
Κι εγώ την πρακτική πλευρά προσπαθώ να πιάσω. Αλλά φαίνεται οτι δεν είναι πάντα ξεκάθαρη. Για να είμαι ειλικρινής νοιώθω λίγο ζώον να κάθομαι και να εξηγώ για τις μελισσούλες και τα λουλουδάκια που λέει κι ο Αστερίξ στον Οβελίξ... αλλά δυστυχώς σε πολλά πράγματα απουσιάζει παντελώς το κοινό έδαφος. Δε βαριέσαι.
Είσαι πειραχτήρι όμως... :P
Δημοσίευση σχολίου
Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]
<< Αρχική σελίδα