Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2009

Addendum στο από κάτω.

Και θα μου πείς τώρα, τί θα γίνει; Δεν θα βρίζουμε κανέναν πια; Δεν θα μπορούμε να τον πούμε πούστη μην παρεξηγηθούνε οι αδερφές, γύφτουλα μην παρεξηγηθούνε οι γύφτοι, ανάπηρο μήν παρεξηγηθούνε οι στραβοί κι οι κουλοί, σπαστικό και καθυστερημένο μήν παρεξηγηθούνε τα βλαμμένα στο ΠΙΚΠΑ; Θα προσέχουμε και τί λέμε μήπως και θίξουμε την ευαισθησία του καθενός; Μμμμ, σιγά πια, μου θέλουνε κι ευαισθησία οι πούστηδες κι οι γύφτοι, μή χέσω...

Πέρα από το σαρκασμό, ναι, αυτό θα κάνουμε. Θα αλλάξουμε τη γλώσσα μας και το μυαλό μας, τον τρόπο που μιλάμε και τον τρόπο που σκεφτόμαστε για τους άλλους ανθρώπους γύρω μας. Κι αν δεν μας μείνουνε λέξεις χυδαίες, υβριστικές, για να επιτεθούμε ο ένας τον άλλο, τόσο το καλύτερο. Θα μάθουμε πια να συζητάμε σαν άνθρωποι κι όχι σαν βάρβαρα κτήνη, να συζητάμε λέω, όχι να βριζόμαστε και να προσπαθούμε να βάλουμε ο ένας τον άλλο κάτω στη λεκτική βία.

Όχι, όταν πίνω τσάι δε σηκώνω το δαχτυλάκι. Θα σού 'λεγα τώρα τί να το κάνεις το δαχτυλάκι, αλλά έχε χάρη που δεν πίνω τσάι.

(ναι, θέλω να πω οτι κι εγώ ζορίζομαι, ντάξει; Τουλάχιστον όταν μου ξεφεύγουνε δεν παριστάνω οτι μου τρέχει η μαγκιά απ' τα μπαζάκια. Άντε λοιπόν.)

9 σχόλια:

Ο χρήστης Blogger Lucha Libre είπε...

Είχα μέρες να μπω και δεν είχα δει τα δυο τελευταία ποστ, πάντα ραν-ταν-πλαν, είπαμε.
Θυμάμαι κι εκείνη την κουβέντα στου ολδ βου.
Ξέρεις, δε μπορώ να ταυτιστώ απόλυτα με τις απόψεις σου, κυρίως γιατί δεν τις εφαρμόζω, άρα θα ήμουν υποκρίτρια.
Δεν τις εφαρμόζω γιατί απλά οι βρισιές είναι ένα από τα συστατικά της γλώσσας μας, κι όπως παρατήρησε κι ο Πόντικας σε μια κατ΄ιδίαν κουβέντα για το θέμα, οι περισσότερες είναι σεξουαλικές αναφορές. Αυτά θα τα πει ο ίδιος ο Ποντικός κάποια στιγμή, αν στο μεταξύ δεν κρασάρει οριστικά το (παράδειγμα 1, λολ)γαμημένο το πισί του.
Οι γνώσεις μου γύρω από τις γλωσσολογικές επιστήμες είναι περιορισμένες, αλλά καταλαβαίνω τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται συνείδηση και γλώσσα. Πιστεύω όμως πως η ανθρωπιά κι η καλοσύνη δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη συνειδητοποιημένη χρήση της γλώσσας.

Το πώς τοποθετούμαι απέναντι στο θέμα, δε μπορώ να το εκφράσω καλύτερα απ΄όσο καλά εκφράστηκε ένας άλλος μπλόγκερ, ο Padrazo, για άσχετη συζήτηση με ένα παράδειγμα που μου άρεσε πολύ και θα τσιτάρω (ελαφρα ντροπιασμένη):
"Δυστυχώς η αλήθεια δεν βρίσκεται κάπου στη μέση αλλά στη “χρυσή τομή”. Και επειδή η θέση της χρυσής τομής εξαρτάται από που θα μετρήσεις υπάρχουν δύο σημεία “αρμονικής ισορροπίας”, το ένα πιο κοντά στη μία άποψη, το άλλο πιο κοντά στην άλλη. Από αυτές τις “χρυσές” θέσεις η “θέα” είναι καλύτερη".

(για την ιστορία η συζήτηση εκείνη εδώ:http://parodos.wordpress.com/2009/01/18/%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CF%82-%CF%84%CF%85%CF%86%CE%BB%CF%8C%CF%82-%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%B5%CE%AF-%CE%BD%CE%B1-%CE%BE%CE%B5%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B1%CE%B2%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9/)

Φιλιά πάντα.

Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 2009 στις 10:50:00 μ.μ. EET  
Ο χρήστης Blogger stassa είπε...

Ξέρω ρε σύ, είναι δύσκολο να μην βριζόμαστε, να μην κοπανάμε ο ένας τον άλλο, να μη κοιτάμε να κλέψουμε και να εκμεταλλευτούμε ο ένας στον άλλο... όλα αυτά είναι συστατικά της ζωής μας, και τί θα ήταν η ανθρώπινη ιστορία, αν δεν υπήρχαν κλέφτες, απατεώνες, δολοφόνοι, βιαστές, κατακτητές, τύραννοι και δυνάστες... θα ήταν πολύ πιο βαρετή κλπ κλπ;.

Κι απ' την άλλη, έχουμε γίνει πολλοί, σχεδόν εφτά δισ λαός πάνω στη γη. Είναι δύσκολο να ρίξεις καρφίτσα χωρίς να πετύχεις άνθρωπο, εδώ πάνω. Αν δεν προσέχουμε τί λέμε, και τί κάνουμε, πάντα κάποιον θα πατάμε. Κι όχι, δεν είναι κυρίως σεξουαλικές οι βρισιές, δεν έχει δίκιο ο Trip. Κοίτα αυτά τα παραδείγματα που λέω στο ποστ, μόνο το "πούστης" είναι σεξουαλικό, τα υπόλοιπα έχουν να κάνουνε με καταγωγή ή με ικανότητα. Κι υπάρχουνε και κατηγορίες άλλες ένα σωρό.

Τώρα βαριέμαι να κάνω ανάλυση, αλλά στην πράξη, μαζεύουμε βρισιές (όπως και γενικά λεξιλόγιο) όσο ζούμε, και αν προσέξεις μερικές έρχονται από την παιδική ηλικία κι έχουνε να κάνουνε με τις λειτουργίες του σώματος και τα μέρη του (σκατά, πούτσα, μουνί, αρχίδι) άλλες από την εφηβική κι έχουνε να κάνουνε με τη σεξουαλικότητα (γαμήσου, μαλάκας, κουφάλα), άλλες από την ενήλικη ζωή κι έχουνε να κάνουνε με θέματα κοινωνικής ισχύος (ανάπηρος, γύφτος, ξεφτίλας -ο εξευτελισμένος, δηλαδή ο φτηνός πάναπεί αυτό-).

Εξαρτάται βέβαια κι από το τί λέει ο καθένας βρισιά και πόσο καταλαβαίνει τί σημαίνουν οι λέξεις που χρησιμοποιεί. Εϊναι και πολύς κόσμος που μαθαίνει μια βρισιά σαν βρισιά, όχι σαν λέξη που σημαίνει κάτι- ας πούμε το φακλάνα, τί σημαίνει; Εγώ το κοίταξα στο λεξικό και σημαίνει άσχημη γυναίκα, πάω στοίχημα όμως οτι οι περισσότεροι το ξέρουνε απλώς ως κάτι που πάει με το "μωρή" και είναι κάτι κακό να το πεις σε μια γκόμενα...

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2009 στις 10:38:00 π.μ. EET  
Ο χρήστης Blogger Lucha Libre είπε...

Μην μπερδεύεις το τι σου γράφω εγώ με το τι έχεις ακούσει κατά καιρούς από άλλους. Δεν δικαιολογώ τη λεκτική βία. Πολύ περισσότερο δεν τη δικαιολογώ λόγω ιστορίας και παραδόσεων. Λέω απλά πως οι λέξεις, όλες οι λέξεις, είναι μέρος της γλώσσας. Κι εγώ θέλω μια γλώσσα πλήρη, πλούσια και χωρίς περικοπές, ακριβώς όσο θέλω και να μην είμαι κάφρος με τους συνανθρώπους μου. Το παλεύω λοιπόν παράλληλα.
Και δεν είναι απλά δύσκολο να μην βριζόμαστε, είναι μάλλον αδύνατο. Το αν θα καταφέρουμε να κόψουμε τις μειωτικές ύβρεις που σχετίζονται με "ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού" (με εκνευρίζει αυτή η έκφραση γιατί κι αυτή μειώνει κατά κάποιο τρόπο τους αναφερόμενους, τη χρησιμοποιώ χάριν συντομίας), είναι το ζητούμενο.

Αλλά πες μου και κάτι άλλο: εξασφαλίζεται ο πηγαίος σεβασμός αν εξαφανιστούν οι κακές λέξεις; Αρκεί αυτό; Ή πρέπει να έρθει πρώτα ο αλληλοσεβασμός κι η ωριμότητα, ώστε να πάρει κι η γλώσσα τα ίσα της; Και τέλος πάντων μπορεί κανείς δια ροπάλου και με απαγορεύσεις να κερδίσει το γνήσιο σεβασμό;


Τέλος, μια απορία: σε ποιες περιπτώσεις πιστεύεις ότι είναι αποδεκτή κι αθώα η χρήση των λέξεων που γενικά θεωρούνται προσβλητικές;

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2009 στις 4:48:00 μ.μ. EET  
Ο χρήστης Blogger ATHENA είπε...

ακριβώς όσο θέλω και να μην είμαι κάφρος με τους συνανθρώπους μου.

ΙΣΑ ΜΩΡΗ ΦΑΚΛΑΝΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΙΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΦΡΟΥΣ ΣΤΟ ΣΤΟΜΑ ΣΟΥ!

ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΑ ΚΙ ΕΓΩ ΠΡΩΤΑ ΕΜΑΘΑ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΦΑΚΛΑΝΑ ΚΑΙ ΚΑΦΡΟΣ ΣΑΝ ΒΡΙΣΙΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΤΑ ΕΜΑΘΑ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ.

ΘΥΜΑΜΑΙ ΟΤΙ ΕΠΑΘΑ ΣΟΚ ΟΤΑΝ ΕΜΑΘΑ ΟΤΙ ΟΙ ΚΑΦΡΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΦΥΛΗ ΤΟΤΕ ΗΞΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΥ ΟΥΣΑΝ ΤΩΡΑ ΔΕΝ ΘΥΜΑΜΑΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΑΣΙΑ Η ΑΦΡΙΚΗ ΤΕΣΠΑ, ΑΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΤΗΝ ΟΠΤΙΚΗ ΣΟΥ ΣΤΑΣΣΟΥΛΙΝΙ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΠΩ ΟΤΙ ΤΗ ΣΥΜΜΕΡΙΖΟΜΑΙ.

ΘΥΜΑΜΙΑ ΠΡΙΝ ΠΣΟ ΠΑΠΑΠΑ 20 ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΝΕ, ΠΟΥ ΕΤΕΘΗ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΩΣ ΟΡΘΟΥ ΣΤΟ ΛΟΓΟ ΕΝΩ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΤΗΝ ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΜΟΥ ΤΟ ΖΩΓΡΑΦΙΣΕΙΣ ΣΕ ΑΣΚΙ -ΤΙ ΓΕΛΙΟ ΕΚΑΝΑ, ΝΑ΄ΣΑΙ ΚΑΛΑ!- ΕΙΜΑΙ ΑΝΤΙΕΘΤΗ ΣΤΟΝ ΑΠΟΒΟΥΤΥΡΩΜΕΝΟ ΛΟΓΟ ΟΠΩΣ ΑΠΕΘΑΝΟΜΑΙ ΤΑ ΑΠΟΒΟΥΤΥΡΩΜΕΝΑ ΤΥΡΙΑ.


ΚΑΙ ΟΝΤΩΣ ΟΠΩΣ ΕΙΠΕ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΝ ΑΠΑΛΛΑΞΑΟΥΜΕ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΒΙΑ ΘΑ ΕΞΑΛΕΙΦΘΕΙ Η ΒΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ?

ΔΕΝ ΜΕ ΕΝΟΧΛΗΣΕ ΤΟ ΠΑΛΟΥΚΙ ΤΟΥ ΛΟΥΚ, ΚΙ ΕΜΕΝΑ ΜΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΛΙΓΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΚΙΤΣ, ΠΡΟΦΑΝΩΣ Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΟΣ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΟΔΗΓΑΕΙ ΚΟΡΚΟΝΕΕΣ ΝΑ ΒΓΑΖΟΥΝ ΤΟ ΠΑΛΟΥΚΙ ΚΑΙ ΝΑ ΣΠΑΝΕ ΚΕΦΑΛΙΑ Η ΝΑ ΒΓΑΖΟΥΝ ΤΟ ΚΟΥΜΠΟΥΡΙ ΚΑΙ ΝΑ ΒΑΡΑΝΕ ΣΤΟ ΨΑΧΝΟ, ΑΛΛΑ ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΑΥΤΟΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΟ ΘΕΩΡΩ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΡΘΟΤΗΤΟΣ, ΙΣΩΣ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΛΑΘΟΣ ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΞΙΩΝ ΕΤΣΙ ΠΑΕΙ...


ΠΑΝΤΩΣ Ο ΚΑΗΜΕΝΟΣ Ο ΛΟΥΚ ΠΟΥ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΨΥΧΟ ΠΛΑΣΜΑ, ΔΕΝ ΕΒΑΛΕ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΤΟΥ ΠΟΣΤ ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΤΟ ΒΑΖΕΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟΥ ΕΙΠΑΝ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΕΞΙΣΤΙΚΟ.

ΦΙΛΙΑ

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2009 στις 8:02:00 μ.μ. EET  
Ο χρήστης Blogger Lucha Libre είπε...

Xαααχχχααχχχχχ, έχω δακρύσει απ΄τα γέλια Athena.
Φακλάνες - Κάφροι = 0-1. Πόσο δίκιο.
Καταπληκτικές μου φίλες, ρισπέκτ.

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2009 στις 8:22:00 μ.μ. EET  
Ο χρήστης Blogger stassa είπε...

Κόρες, είμαι εξουθενωμένη από τα σεντόνια που έπλεκα στης Ινκ, γι' αυτό απαντώ στα σβέλτα κι επιφυλάσσομαι για πιο προσεκτική απάντηση.

Ινκ, δε θεωρώ σε καμμία περίπτωση οτι είναι αθώα η χρήση οποιασδήποτε λέξης έχει γίνει βρισιά από ρατσιστικές αιτίες. Αν θες, για κανόνα, θεωρώ οτι αν έναν χαρακτηρισμό δεν μπορώ να τον απευθύνω σ' αυτόν που περιγράφει στην κυριολεξία χωρίς να τον προσβάλλω, δεν θα έπρεπε να τον χρησιμοποιώ ούτε μεταφορικά. Για να στο κάνω λιανά, δε θα έλεγα ένα ομοφυλόφιλο "πούστη", ή έναν τσιγγάνο "γύφτο", ή έναν τυφλό "στραβούλιακα" (εκτός κι αν ήταν απίστευτα κολλητάρια μου και μου λέγανε κι αυτοί τ' ανάλογα, όπως είθισται να κάνουνε, παραδόξως, οι φίλοι μεταξύ τους). Άρα κοιτάω να μην το λέω σε κανέναν άλλο. Το βρίσκω και λίγο διπρόσωπο, και λίγο δειλό. Και καθόλου αθώο.

Αθηνά:
Εγώ δε λέω να μιλάμε νερόβραστα και αποβουτυρωμένα. Η γλώσσα όμως μπορεί κάλλιστα να έχει δύναμη και τσαμπουκά, χωρίς να γίνεται χυδαία. Βασικά, αν το σκεφτείς, τα πιο δυνατά λόγια που έχουνε ειπωθεί και γραφτεί, και έχουνε τραντάξει τον κόσμο (από το αγαπάτε αλλήλους μέχρι το "I have a dream", και σόρυ που μένω στα Χριστιανικά, αλλά με παίρνει ο ύπνος όπου νάναι) δεν ήτανε ούτε αστειάκια για το ποιός την έχει πιο μεγάλη, ούτε βρισιές για τη μάνα κανενός. Στην τελκή, έτσι που είναι κολλημένος όλος ο κόσμος καί με τη λεκτική καί με τη φυσική βία, ναί, έχω αρχίσει να πιστεύω οτι αν καταφέρουμε να κρατηθούμε και να μην υποβάλουμε ο ένας τον άλλο στη δοκιμασία της λεκτικής βίας, θα κουλάρουμε και σε όλα τα άλλα. Γιατί όλα ξεκινάνε από το πώς σκεφτόμαστε, και σκεφτόμαστε με λέξεις, κι όταν σκεφόμαστε με όρους "θα σε γαμήσω" "θα με γαμήσεις", ανάλογες θα είναι κι οι πράξεις μας.

Για τον παλουκη τα είπα και στης Ινκ.

Σόρυ, έχω αρχίσει και σκορπάω, πάω για νάνι, αύριο πάλι. Μουτς μουτς σταυρωτά και στις δυο...

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2009 στις 8:58:00 μ.μ. EET  
Ο χρήστης Blogger stassa είπε...

ΟΚ, βασικά μου ξεχείλωσε λίγο το αναλυτικό σχόλιο και έγινε πόστ :)

Btw Αθηνά, "κάφρος" φυλή δεν υπάρχει, βγαίνει από το "kafir" που σημαίνει "άπιστος" στ' Αραβικά και επικράτησε στην Νότια Αφρική, τον καιρό του Απαρτχάιντ, ως ρατσιστική προσβολή ενάντια στους μαύρους. Μ' άλλα λόγια σημαίνει "αράπης". :(

Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2009 στις 11:07:00 π.μ. EET  
Ο χρήστης Blogger Squeaky είπε...

Αυτό που λέω εγώ είναι πως οι περισσότερες βρισιές είναι είτε σεξουαλικού είτε ρατσιστικού περιεχομένου. Στον ρατσισμό εντάσσω φυσικά και τον κοινωνικό ρατσισμό, απέναντι σε ομάδες που "υστερούν" ή είναι διαφορετικές.
Θα συνεχίσω στο πάνω ποστ σου, που είναι συναφές.

Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2009 στις 12:44:00 π.μ. EET  
Ο χρήστης Blogger Caramel είπε...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

Κυριακή 12 Απριλίου 2009 στις 4:00:00 π.μ. EEST  

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα